In een wereld waarin de Amerikaanse president Trump dreigt met importheffingen en er sprake lijkt van sterkere regionale blokvorming op geopolitiek gebied moet ook de haven van Rotterdam zich aanpassen.

De haven werkt daarom de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken.

In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

Om Noordwest-Europa strategisch autonoom te maken wil de Rotterdamse haven ervoor zorgen dat de regio aan de benodigde grondstoffen komt om zelf spullen te maken. Daarbij is niet altijd meer het uitgangspunt dat alles precies op het moment geleverd moet worden als er vraag naar is, maar dat bijvoorbeeld ook grotere voorraden achter de hand worden gehouden voor het geval van verstoringen.

"We gaan van 'just in time' naar 'just in case'", zegt Siemons, die uitlegt dat het havenbedrijf daarbij een coördinerende rol heeft. "De bedrijven in de haven maken de muziek, maar wij zijn de dirigent. Wij hebben het overzicht over de totale handelsketens."

Minder kolen en aardolie vervoerd in 2024 via haven van Rotterdam

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.

De vraag naar kolen in Nederland en het achterland van de Rotterdamse haven nam af omdat ze als brandstof voor stroomproductie relatief duur zijn geworden. Duurzame energiebronnen zijn vaak voordeliger en ook gas was dankzij gedaalde prijzen weer concurrerend. Dat er minder ruwe aardolie van en naar de haven ging had te maken met onderhoud aan raffinaderijen in Rotterdam. Ook de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) daalde.

Ook in 2023 daalde de overslag. Die afname was met 6 procent veel forser dan het afgelopen jaar, maar dankzij de afgenomen inflatie en toegenomen koopkracht gaven consumenten vorig jaar weer meer uit. Dat leidde tot 2,8 procent meer containervervoer via de Rotterdamse haven.

Volgens topman Siemons van het Havenbedrijf is de achterblijvende economische groei van Europa terug te zien in de overslagcijfers. Duitsland, waar veel van de in Rotterdam overgeladen goederen naartoe gaan, kende het tweede jaar van economische krimp op rij.

Op de financiële resultaten van het Havenbedrijf Rotterdam had dit geen grote impact. Dankzij hogere inkomsten uit de verhuur van haventerreinen steeg de omzet bijna 5 procent tot 882 miljoen euro. De havengelden daalden juist licht. De winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen steeg 2,7 procent tot 563,5 miljoen euro.

Het havenbedrijf investeerde ook 11 procent meer, in totaal 320,6 miljoen euro. Dat geld ging naar "traditionele" zaken zoals kademuren en steigers, maar ook naar infrastructuur voor verduurzaming. Zo steekt de haven geld in het CO2-opslagproject Porthos. Daarnaast investeerde het havenbedrijf meer in digitalisering.

LEES OOK: Trump zinspeelt op importtarieven van 25% op auto’s, halfgeleiders en medicijnen